Øllauget

Hokus pokus Ølbrygning og fællesskab i fokus

Ønsker du at være en del af et fællesskab, hvor vi brygger spændende øl, deler liv, taler om alt mellem himmel og jord og har lejlighedsvise ølsmagninger i Guds nærvær?

Så er du velkommen til at komme forbi når vi brygger øl eller tage kontakt til Jan Kaas: kaasjan@gmail.com for mere information.

Vi glæder os til at møde dig :)

Øllaugets historie

I 2013 var vi nogle stykker, der syntes, det kunne være sjovt at have et øllaug i kirken samt udstyr til at brygge øl. De første bryg lavede vi på noget udstyr lånt af en kollega til en af menighedens medlemmer. Udstyret bestod af en stor gryde med en taphane, en gasbrænder plus det løse, og det stillede vi op i kirkens bagkøkken. Det første bryg blev en stor succes, og vi var både glade og lidt stolte. Det gik senere op for os, at vi havde begået mange fejl undervejs i processen, så det var nok mere held end forstand, at det blev så vellykket! Således opmuntret bryggede vi videre, men det blev hurtigt klart for os, at gas ikke var vejen frem - vi ville have et bryganlæg, der kunne køre på strøm, og det skulle også have en vis kapacitet. På internettet fandt vi et "gør-det-selv" bryganlæg med en udførlig vejledning.

Alle komponenter kunne købes klar til at samle i USA, men det var endog meget dyrt, så vi besluttede at bygge det selv. Vi stykkede en indkøbsliste sammen, og så var vi klar til at handle. Vi manglede bare lige nogle penge at købe for! Det løste vi ved at sælge andelsbeviser i "Bryggeriet Julius" til interesserede inden- og udenfor menigheden. Da finansieringen var på plads, gik vi i gang med indkøb af alle komponenterne. Noget købt i Danmark, og det, som var for dyrt i Danmark, tog familien Lund med hjem fra USA. Da alt var indkøbt, gik vi i gang med at samle anlægget med Jesper Mølgaard som primus motor. Anlægget kunne ikke stå i bagkøkkenet, så vi var heldige at få lov at være i LejerBo på Skotlands Plads, hvor et af menighedens medlemmer boede. Der fik vi brygget øl og snakket om alt mellem himmel og jord.

I 2018 blev bryggeriet bedt om at finde et andet sted at være, og i forbindelse med renoveringen af Købnerhus, fik vi lov at indrette os i bagkøkkenet igen, hvor vi i sin tid startede. Desværre trak det ud med at få indrettet køkkenet, og så kom Covid-19 ind over os, og alt gik i stå! Det er nu et overstået kapitel, og bryggeriet har fået fast plads i køkkenet, og der er allerede brygget 2 bryg på anlægget. Det første blev brygget den 19. september 2021 og var en Blond Ale, brygget på én type malt og én type humle. Tilbagemeldingerne har været positive, og der er kun ganske få flasker tilbage. Den 7. november blev der brygget igen. Denne gang en juleøl baseret på en Belgisk Dubbel med lidt tilsat "jul". Den nåede lige at blive klar inden juleaften, og flaskerne er stort set forsvundet. Den 30. januar 2022 kl. 08:00 bliver kedlerne igen fyret op, hvor vi skal brygge vores allerførste stout (it´s all about the stout), og vi glæder os allerede til at mødes endnu engang til ølbrygning og fællesskab. Måske kigger du forbi?

Øllauget handler ikke kun om at brygge øl. I det nye år kan vi også mødes for at smage øl og høre om øl. Vi kan tage på bryggeribesøg, og vi kan dele tanker om stort og småt med hinanden.

Der er ikke aftalt en dato for, hvornår vi skal mødes næste gang, men hold øje med nyhedsbrevet og på hjemmesiden under "det sker", hvor det vil blive annonceret.